Rozhodli ste sa v novom roku cvičiť, aby ste schudli? Zabudnite, kilá dole nepôjdu

04. 01 2019 15:00 | nt
Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Foto: Shutterstock.com

Vysvetlenie je jednoduché.

Málokto začína nový rok tým, že sa nechystá niečo zmeniť a je so všetkým spokojný. Väčšina z nás vstupuje do roku 2019 s predsavzatiami. Medzi najpopulárnejšie patrí rozhodne "Chcem schudnúť." Takže čo urobíte? Kúpite si nejaké nové fitness oblečenie, nech v posilňovni nevyčnievate z radu, čo ani nebude možné, pretože v januári a februári sú fitnescentrá plné až na prasknutie.

Ak ste sa rozhodli cvičiť, je to skvelé rozhodnutie a držíme vám palce. Myslíte si, že schudnete? Tu vás musíme sklamať, pretože odpoveď je - NIE. Znie to síce kruto, ale kilá dole nepôjdu. Vysvetlenie je jednoduché. Úprava stravy je totiž omnoho dôležitejšia ako cvičenie. Z dlhodobého hľadiska. Píše CNN.

Musíte si uvedomíť, že všetky kalórie, ktoré prijmite, sú z jedla a nápojov. Cvičením sa nezbavíte všetkých kalórií, ale len malej časti.

Kalórie vo vašom tele spaľujete nasledovne:

  • 60-80% prijatých kalórií spracuje bazálny metabolizmus
  • 10% pomôžu spracovať prijaté potraviny urýchľujúce trávenie. To sú tie, ktoré obsahujú vlákninu - jablká, fenikel, jogurty, chia a mnohé iné
  • 10-30% spálite cvičením

Väčšine ľudí funguje bazálny metabolizmus na 60 až 80 percent. Ako však starnete, jeho funkcia sa zhoršuje. Tí, čo však pravidelne cvičia a majú vybudovanú svalovú hmotu, sú na tom oveľa lepšie.

Z toho ale vyplýva, že pokiaľ sa budete potiť vo fitku a po cvičení si doprajete sladkú odmenu, pohár vínka alebo niečo iné nezdravé, do fitka ste ani nemuseli ísť. 

To, čo nás zradí, je sentiment. Väčšina z nás totiž nadobudne pocit, že keď som si odmakal v posilňovni, zaslúžim si odmenu v podobe sladkého alebo nezdravého jedla.

Ak je vaším cieľom schudnúť, možno by bolo lepšie menej cvičiť a viac sa zaoberať tým, čo jete. Potvrdzuje to aj nutričná poradkyňa Lisa Drayer. "Dlhotrvajúce či vytrvalostné cvičenie môže zvýšiť chuť do jedla. Aj to je ďalší dôvod, prečo hovorím ľuďom, ktorí chcú schudnúť, aby sa naozaj sústredili len na stravu," vysvetlila.

Je to síce klišé, ale stále platí, že k cieľu sa dopracujete pomaly a stabilne. Aj výsledky výskumov amerických Centier pre kontrolu a prevenciu chorôb dokazujú, že ľudia, ktorí strácajú váhu postupne, sú úspešnejší pri udržaní ideálnej váhy.

Určite tu teraz nebudeme nikoho presviedčať, aby necvičil. "Cvičenie je dôležité pre budovanie svalovej hmoty a flexibility, ktoré sú veľmi nápomocné aj pri zvládaní napríklad srdcových ochorení, cukrovky. Cvičenie nám zlepšuje náladu, môže pomôcť pri depresii," dodala Lisa Drayer.

Komentáre ( 0)